جسی فیدن کیست و چه هدفی دارد؟
اگر شما هم فکر میکردید کنترل حداقل مثل بازیهای قبلی رمدی با مقدمهای روشن و عادی آغاز میشود، سخت در اشتباه هستید چرا که همان چند دقیقه ابتدایی بازی به اندازه کافی نامفهوم و عجیب است. در کنترل شما نقش زن جوانی به نام جسی فیدن (Jesse Faden) را بر عهده دارید که در شروع بازی به ساختمانی دولتی به نام FBC یا «اداره کنترل فدرال» قدم میگذارد. اینکه وظیفه و کار این سازمان دقیقا چیست و توضیح دقیق در مورد ساختمان آن را به بخشهای بعدی منتقل میکنیم؛ بنابراین اجازه دهید با خود جسی فیدن شروع کنیم.

نها و اصلیترین هدف جسی از ورود به ساختمان FBC که البته با نام The Oldest House یا «قدیمیترین خانه» شناخته میشود، پیدا کردن برادرش دیلن (Dylan) است. سالها قبلتر زمانی که جسی و برادرش هر دو کودکانی کم سن و سال بودند، دیلن توسط سازمان FBC دستگیر شده و به این ساختمان منتقل میشود. در تمام این سالها جسی به دنبال برادرش میگشته تا آنکه در نهایت ساختمان مرکزی آن را در نیویورک پیدا میکند. میپرسید چرا سالها طول کشیده؟ جواب این سوال بسیار ساده اما به همان اندازه عجیب است: «قدیمیترین خانه» از دید عموم پنهان است.
«اشیا قدرت» و «وقایع جهانی تغییر یافته» دیگر چی هستند؟
پیش از آنکه وارد قسمتهای پیچیدهتر داستان بشویم، باید تکلیف یک نکته را از همین ابتدا مشخص کنیم. کنترل در دنیایی متفاوت از جهان ما روایت میشود، دنیایی که در آن بعدهای مختلف و جهانهای موازی به شکلی با هم در ارتباط بوده و روی یکدیگر اثر میگذارند. اداره کنترل فدرال سازمانی دولتی و مخفیانه است که مسئولیت دستهبندی، نگهداری و تحقیق روی «اشیای قدرت» یا Objects of Power را بر عهده دارد. اشیای قدرت، آیتمهایی روزمره و عادی (مانند تلویزیون، تلفن، رادیو و …) هستند که به شکلی مرموز از جهانهای دیگر انرژی گرفته و این انرژی را در اختیار کسی قرار میدهند که با آن پیوند بخورد. همچنین در بسیاری از ویدیوها و پروندههای موجود در بازی به این نکته اشاره میشود که افسانههای محلی و باورهای مردم در شکلگیری این اشیا قدرت نیز نقش دارد

اولین و پرکاربردترین شی قدرتی که در همان دقایق اول بازی با آن رو به رو خواهید شد، «سلاح خدمت» یا Service Weapon است. این سلاح که بیشتر به موجودی زنده شباهت دارد، تنها در دست مدیر سازمان FBC عمل میکند و همچنین میتواند شکلهای مختلفی به خود بگیرد. بیشتر اشیا قدرت نیز به طور مستقیم با «وقایع جهانی تغییریافته» یا Altered World Events در ارتباط هستند. نگران نباشید، بر خلاف اسم عجیبش، این وقایع توضیح سادهای دارند.
درست همانطور که در پارگراف اول گفتم، در دنیای کنترل گاهی جهانها و بعدهای مختلف در تماس و ارتباط با یکدیگر قرار میگیرند؛ این ارتباط باعث ایجاد تغییرات و آزاد شدن نیروهایی در دنیا میشود. برای مثال فرض کنید برای لحظهای پرتالی بین جهان ما و دنیای موازی دیگری باز شود؛ این اتفاق روی جهان ما تاثیر میگذارد و چنین رویدادی را AWE نامگذاری میکنند. در واقع همین اتفاق در کودکی برای جسی، دیلن و مردم شهرشان میافتد.
پروژکتور و فاجعه شهر Ordinary
زمانی که جسی و برادرش فیدن کودک بودند، به همراه چند بچه دیگر در شهر اردینری (Ordinary) یک پروژکتور پیدا میکنند. این پروژکتور یک شی قدرت بوده که بچهها آن را فعال میکنند. در نتیجه فعال شدن، پلی بین شهر آنها و بُعدی دیگر برقرار و در انتها به ناپدید شدن تمامی بزرگسالان شهر منجر میشود. جسی تمامی اسلایدهای پروژکتور به جز یکی را میسوزاند و کمی بعد FBC برای تحقیق روی این فاجعه از راه میرسد. جسی موفق میشود فرار کند اما برادرش دیلن دستگیر، به «قدیمیترین خانه» برده شده و برای تبدیل شدن به رییس جدید این سازمان مورد بررسی قرار میگیرد.

اما باز شدن این پرتال راه را برای ورود موجودی از بعد دیگر باز میکند، این موجود با جسی پیوند میخورد و به او این قدرت را میدهد تا سالها بعد و در زمان حال، ساختمان FBC را پیدا کند. خود جسی این موجود را پولاریس (Polaris) نامگذاری میکند و اگر برایتان سوال شده، بله این همان کسی است که در طول بازی جسی با او در ذهنش صحبت میکند.
در قدیمیترین خانه چه میگذرد؟
ساختمان مرکزی FBC در نگاه اول همان معماری مرده و خسته کننده ادارههای دولتی دیگر را دارد؛ بلوکهای بتنی بزرگ، نور کم و اتاقهای چسبیده بهم. اما مشخص است یک جای کار میلنگد. هیچ فردی در قسمت پذیریش ساختمان نیست و وقتی خودتان را به دفتر مدیر میرسانید، با جنازه بیجان ترنچ (Trench)مواجه خواهید شد که ظاهرا با Service Weapon خودکشی کرده. دیگر با دیدن کارمندانی شناور در هوا و جنگیدن با نیروهای امنیتی تسخیر شده است که به وخامت اوضاع پی میبرید. نیرویی شیطانی به نام هیس (Hiss) کنترل بیشتر بخشهای ساختمان را بر عهده گرفته و افرادی که توسط آن تسخیر شدهاند؛ حالا یا در فضا شناورند یا با شما خواهند جنگید.

اما جسی نه تنها به لطف پولاریس در برابر تسخیر و قدرت هیس مصون است، بلکه میتواند مناطق مختلف را هم از کنترل این نیرو خارج کرده و به عبارتی «پاکیزه» کند. با انجام این کار، ظاهر ساختمان کمی تغییر میکند. شاید درکش سخت باشد اما در اصل «قدیمیترین خانه» یک ساختمان عادی نیست، بلکه هابی از دنیایی دیگر به حساب میآید و به نوعی در بند مکان نیست.
از اینجا به بعد و تقریبا تا انتهای بازی، بیشتر مراحل به انجام خواستههای شخصیتهای دیگر و مقابله با هیس محدود میشود و در نتیجه هدف اصلی جسی یعنی پیدا کردن برادرش وقفهای طولانی پیدا میکند. شخصیتهای فرعی حاضر در کنترل که تعدادشان کم هم نیست، به لطف دستگاه مخصوصی به نام HRA (مخفف Hedron Resonance Amplifiers) از چنگ هیس در امان هستند.
در نهایت بعد از انجام دادن مراحل مختلف و سر و سامان دادن به ساختمان، دیلن را پیدا خواهید کرد که تمام این مدت زندانی و در حبس بوده است. همانطور که بالاتر هم اشاره کردم، هدف سازمان از حبس دیلن، تربیت و آماده کردنش برای مقام ریاست FBC بوده چرا که او نیز مانند خواهرش دارای قدرتهایی برجسته و ماورایی است. اما دیلن مانند جسی روی استفاده از قدرتهایش کنترلی نداشته و یکی از آزمونهایش منجر به کشته شدن یکی از ماموران سازمان میشود. از آن روز به بعد، سازمان از او صرف نظر کرده و دیلن را در جایی امن زندانی میکنند. بر میگردیم به زمان حال که جسی بالاخره برادرش را در سلول P6 پیدا میکند و متاسفانه متوجه میشود هیس کنترل او را هم در اختیار گرفته.
با پیدا شدن دیلن، حالا جسی تنها یک ماموریت بیشتر ندارد: پیدا کردن پروژکتور و نابود کردن آن. او تصور میکند که تنها راه نجات برادرش و البته نجات سازمان، از بین بردن همان راه و پرتالی است که از ابتدا پای هیس را به دنیای آنها باز کرده. ولی دیلن به جسی توضیح میدهد که این FBC است که دشمن واقعی به حساب آماده و باید جلویش گرفته شود. او از جسی میخواهد به بخش Dimensional Research برود تا حقیقت را برای خودش بیابد. چه هدف جسی و چه خواسته برادرش، هر دو به یک جا ختم میشوند.

هیس و هدرون؟
در دنیای کنترل هیس و هدرون دو نیرو متضاد هستند که بر سر تصاحب قدیمیترین خانه میجنگند. اما این دو نیرو دقیقا چی هستند؟ هر چند به طور واضحی مشخص نمیشود اما هدرون و هیس را میتوان موجوداتی بینبعدی توصیف کرد که از طریق پروژکتور به دنیای بازی راه پیدا کردهاند. هدرون به نحوی نماد روشنایی و امید در دنیا است در حالی که هیس تاریکی و اسارت را به تصویر میکشد. بنابراین داستان کلی کنترل را میتوان همان نبرد خیر و شری دانست که بارها مشابه (البته نه چندان این شکلی) آن را در آثار دیگر سینمایی و ادبی دیده بودیم.
آهتی؛ سرایدار مرموز
یکی از مرموزترین شخصیتهای کنترل از همان شروع بازی تا انتها، آهتی (Ahti)، سرایدار سازمان است. هر چند این سرایدار بدون شک نقش بسیار مهمتری دارد؛ او نه تنها به عنوان اولین شخصی که با جسی روبهرو میشود، آسانسور و راه ورودی را نشانش میدهد بلکه در بخشهای حساس و مهم دیگر داستان نیز به کمکتان میآید. اما اینکه آهتی دقیقا کیست و چگونه از برخی مهمترین اطلاعات و اسرار ساختمان خبر دارد؛ سوالی است که متاسفانه یا خوشبختانه پاسخی برای آن نداریم.