الدن رینگ (Elden Ring) یک بازی اکشن نقش-آفرینی است که توسط فرامسافتور توسعه یافته و توسط بندای نامکو انترتیمنت منتشر شده است. این بازی با همکاری جرج آر. آر. مارتین، رماننویس فانتزی ساخته شده است. داستان بازی الدن رینگ همان طور که از نامش پیداست در مورد حلقهای با قدرت ویژه است که شکسته شده و در سراسر جهان بازی پراکنده شده است و بازیکن در نقش تارنیشد باید تکههای آن را جمعآوری و حلقه را بازیابی کند.
پیشزمینه
داستان بازی الدن رینگ در قلمرویی به نام سرزمینهای میانه (Lands Between) و در مقطعی بعد از تخریب شدن حلقه الدن و پراکنده شدن تکههای آن جریان دارد. این قلمرو که زمانی مورد رحمت این حلقه و اردتری قرار داشت، حالا تحت حکمرانی فرزندان یک نیمه-خدا به نام ملکه ماریکا قرار دارد که هر یک از آنها صاحب تکهای از حلقه هستند و قدرت این تکهها آنها را به تباهی کشانده است. بازیکن در نقش فردی به نام تارنیشد ایفای نقش میکند، کسی که قبلا از رحمت حلقه محروم شده و تبعید شده بود اما بعد از شکسته شدن حلقه دوباره احضار شد تا با سفر در این قلمرو تمام تکهها را پیدا کند و با بازیابی حلقه تبدیل به ارباب الدن شود.

داستان کامل
تارنیشد که یکی از چندین فرد تبعید شده بود دوباره به سرزمینهای میانه فراخوانده شد به این امید که حلقه الدن را مرمت کند و تبدیل به ارباب الدن بعدی شود. او در اوایل سفرش با زنی جوان به نام ملینا روبرو شد که این زن پیشنهاد کمک به او را داد با این شرط که تارنیشد او را به پای اردتری ببرد تا او بتواند هدف خود را محقق کند. ملینا همچنین تارنیشد را به راندتیبل هولد (Roundtable Hold) برد که مکانی برای گرد هم آمدن سایر تارنیشدها بود. در آنجا تارنیشد از طریق ولینعمت مقدس یعنی دو انگشت (Two Fingers) پی برد که پس از شکسته شدن حلقه و ناپدید شدن ملکه ماریکا، فرزندان نیمه-خدای ماریکا تکههای حلقه را که با نام رونهای بزرگ (Great Runes) شناخته میشد تصاحب کردهاند و حالا برای تصاحب سایر رونهای بزرگ در حال جنگ با یکدیگر هستند. آخرین دارندگان شناخته شدهی رون بزرگ گادریک گرفتد، ژنرال ردان، رایکارد، مارگات، و رنالا بودند.
پس از آن تارنیشد سفر به سرزمینهای میانه را دنبال کرد و به کاوش مکانهای مختلف و شکست دادن یک به یک این نیمهخداها پرداخت. این فرآیند ادامه داشت تا این که رونهای بزرگ به اندازهی کافی بازیابی شد که دو انگشت احساس کرد آنها آمادهی سفر به اردتری و مقابله با مارگات هستند. مارگات در واقع مانع نهایی برای دسترسی به این درخت بود که تارنیشد موفق به شکست دادن او شد، و مارگات پس از شکست ادعا کرد که درخت ارد اجازه نخواهد داد که کسی، به خصوص یک تارنیشد وارد آن شود. تارنیشد تایید کرد که زمانی که او به درخت ارد نزدیک میشود مسیرش با دیواری خاردار مسدود میشود. سپس ملینا از راه رسید و به آنها توصیه کرد که شعله ویرانی (Flame of Ruin) را پیدا کنند تا به وسیلهی آن درخت ارد را به آتش بکشانند و خارها را بسوزانند. پس از گذر از موانع درخت ارد، دو انگشت از طرح فانی خود برای قدم بعدی عقب نشست و تارنیشد امکان یافت تا آزادانه با طرح ملینا پیشروی کند یا به جستجوی سه انگشت محبوس شده بپردازد و قدرت شعله شوریده (Frenzied Flame) را به دست آورد.

پس از به دست آوردن شعله ویرانی، اگر تارنیشد سه انگشت را آزاد نکند، ملینا این شعله را جذب خواهد کرد و خود را برای سوزاندن درخت ارد قربانی خواهد کرد. اگر تارنیشد سه انگشت را آزاد کند، ملینا تارنیشد را رها میکند و تارنیشد مجبور میشود با قدرت خودش درخت ارد را به آتش بکشد. صرف نظر از این انتخاب، تارنیشد به سوی درخت ارد پیش میرود، و در آنجا با یک تارنیشد جنگجو به نام گیدئون آفنیر، و همچنین اولین ارباب الدن یعنی گادفری مبارزه میکند تا به درون درخت ارد دسترسی پیدا کند. در داخل درخت، او با نیمهی دیگر ملکه ماریکا یعنی راداگون و همچنین یک جانور الدن خداگونه مقابله کرد. پس از محو کردن هر دوی این دشمنان، تارنیشد سرانجام به جسد خرد شدهی ملکه ماریکا دسترسی پیدا کرد که حاوی بقایای حلقه الدن بود. در پایان داستان بازی الدن رینگ، تارنیشد بسته به اقداماتش در طول بازی میتواند با شش پایانبندی مواجه شود:
- اگر تارنشید تنها رونهای بزرگ مورد نیاز برای کامل کردن ماموریتها را جمعآوری کرده باشد، او حلقه الدن را مرمت میکند و تبدیل به ارباب الدن جدید میشود، و سرزمینهای میانه را به عصر شکستگی هدایت میکند.
- اگر تارنیشد همچنین رون شاهزاده مرگ را جمعآوری کرده باشد و آن را در مرمت حلقه الدن استفاده کند، او تبدیل به ارباب الدن میشود و نفرین جاودانگی را از دنیا پاک میکند، و سرزمینهای میانه را به عصر داسکبورن (duskborn) هدایت میکند.
- اگر تارنیشد انتخاب کند که از رون اصلاحکننده نفرین سقوط (Mending Rune of the Fell Curse) استفاده کند و عصر جدیدی را به عنوان یک ارباب الدن آغاز کند، سرزمینهای میانه به یک نفرین تجدید شده مبتلا میشود.
- اگر تارنیشد انتخاب کند که از رون اصلاحکننده نظم عالی (Mending Rune of Perfect Order) استفاده کند و عصر جدیدی را به عنوان ارباب الدن شروع کند، این منجر به بازیابی نظم در سرزمینهای میانه میشود.
- اگر تارنیشد اقدام به آزادسازی سه انگشت بکند، او تبدیل به ارباب شعلهی شوریده میشود و حلقه الدن به همراه درخت ارد را نابود میکند و تمام سرزمینهای میانه را شعلهور میکند. ملینا این ویرانی را مشاهده میکند و سوگند میخورد که تارنیشد را شکار کند و «مرگ مقدرشده» او را رقم بزند.
- اگر تارنشید تصمیم به همکاری با رانی جادوگر بگیرد، بنابراین او رانی را درخت ارد احضار میکند و این جادوگر حلقه الدن را نابود میکند و ملکه ماریکا را میرباید و تارنیشد را به عنوان همسر خود میگیرد و سرزمینهای میانه به عصر ستارهها هدایت میشود.

گیمپلی
الدن رینگ یک بازی اکشن نقش-آفرینی از منظر سوم-شخص با گیمپلی متمرکز بر مبارزه و اکتشاف است. این عناصر مشابه سایر بازیهای توسعهیافته توسط فرامسافتور مانند مجموعه سولز، بلادبورن و سکیرو است. کارگردان بازی یعنی هیدتاکا میازاکی اشاره کرده است که در ابتدا بازی به شکل خطی دنبال میشود، اما با پیشرفت در بازی سرانجام بازیکنان قادر خواهند بود تا آزادانه سرزمینهای میانه را کاوش کنند که شامل شش منطقه اصلی، و همچنین قلعهها، دژها، و دخمههای پراکنده در سراسر نقشه است. مناطق اصلی از طریف یک هاب مرکزی به یکدیگر متصل هستند که بازیکنان میتوانند با پیشرفت در بازی به آن دسترسی پیدا کنند (چیزی شبیه به معبد فایرلینک در دارک سولز) اگر چه یک سیستم سفر سریع نیز در بازی وجود دارد. در طول بازی، بازیکنان با شخصیتهای غیر بازیکن (NPCs) و دشمنان مختلف روبرو میشوند. هر یک از مناطع اصلی توسط یک دمیگاد یا نیمهخدا اداره میشود که باسهای اصلی بازی محسوب میشوند.
نبردها در الدن رینگ به شدت بر عناصر ساخت شخصیت و ویژگیهای مرتبط به آن متکی است. در الدن رینگ یک سیسم مخفیکاری و نبرد سواره معرفی شده است که مورد اول از عناصر اصلی گیم پلی سکیرو بوده است. این ویژگیها بازیکنان را برای پیگیری استراتژیهای مبارزه مختلف برای دشمنان مختلف تشویق میکند. همچنین استامینا بار (Stamina Bar) در این بازی نیز گنجانده شده است، هرچند تاثیر آن در مقایسه با بازیهای قبل کاهش یافته است. بر خلاف سکیرو، مکانیک رستاخیز پس از مرگ در بازی وجود ندارد با این حال، برخی از عناصر دیگر وجود دارد تا اطمینان از پیشرفت بازیکن را محیا کند.

توسعه و انتشار
الدن رینگ توسط فرامسافتور توسعه یافته و توسط بندای نامکو انترتیمنت منتشر شده است. این بازی اولین بار در E3 سال ۲۰۱۹ برای پلتفرمهای مایکروسافت ویندوز، پلیاستیشن 4، و اکسباکس وان معرفی شد. پس از آن اطلاعات دیگری منتشر نشد تا در ژوئن ۲۰۲۱ تریلری از بازی منتشر شد و تاریخ عرضهی آن ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ اعلام شد و پلتفرمهای پلیاستیشن 5 و اکسباکس سری اکس/اس نیز اضافه شد. در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام شد که این بازی تا ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ تاخیر خورده است.
الدن رینگ توسط هیدتاکا میازاکی کارگردانی شده و جهان آن توسط جورج آر. آر. مارتین، رماننویس فانتزی خلق شده است. میازاکی که طرفدار اثر مارتین بود با او تماس گرفت و پیشنهاد همکاری در یک پروژه را مطرح کرد، و به او امکان خلق آزادانه دنیای بازی را داد. تعدادی از عوامل سریال تلویزیونی بازی تاج و تخت نیز به توسعه بازی کمک کردند. همانند بسیاری از بازیهای پیشین میازاکی، داستان الدن رینگ طوری طراحی شده است که به طور صریح شرح داده نمیشود و بازیکنان خودشان باید از طریق متون و بحثهای اختیاری با شخصیتهای غیر بازیکن (NPCها) آن را تفسیر کنند. میازاکی امید داشته است که مشارکت مارتین بتواند یک روایت دستیافتنیتر را نسبت به بازیهای پیشین داشته باشد.